Niezależnie od tego, czy szukamy pierwszego samochodu firmowego, czy będzie to już któryś pojazd z kolei, decyzja o zakupie konkretnego modelu powinna zostać przez nas skrupulatnie przemyślana. Wybierając nowe auto, trzeba bowiem liczyć się z tym, że koszt zakupu to nie wszystko. To tego wydatku dojdzie bowiem szereg innych kosztów, o których w żadnym razie nie powinno się zapominać.
Wskaźnik TCO, czyli Total Cost of Ownership, to tak samo ważny wyznacznik atrakcyjności konkretnego modelu, jak i cena jego zakupu. Jak wszyscy wiemy, już od chwili, kiedy samochód wyjedzie z salonu, jego wartość rynkowa nieustannie spada. Spadek tej wartości wiąże się ze wspomnianym współczynnikiem TCO – stanowi aż 51% jego wartości. Dlatego przed zakupem samochodu do firmy, warto sprawdzić, jaka będzie przewidywana wartość konkretnych modeli, np. po trzech latach użytkowania. Warto bowiem podkreślić, że spadek wartości samochodu nie jest taki sam dla każdego pojazdu. Ten aspekt będzie mieć kluczowe znaczenie dla firm, które w niedalekiej przyszłości biorą pod uwagę dalszą odsprzedaż samochodu.
Spadek wartości pojazdu to niejedyny „koszt”, który należy wliczyć do wartości TCO. Kolejnym istotnym wydatkiem będzie zużycie paliwa (obejmuje aż 25% całkowitego kosztu użytkowania). Choć w pierwszej chwili oszczędności wynikające z niskiego zużycia, mogą wydawać się nie tak duże, nawet w perspektywie trzech lat użytkowania pojazdu, mogą wynieść blisko 10 000 zł.
Co z kolejnymi 26% TCO? Ta wartość obejmuje koszty rejestracji, ubezpieczeń, serwisowania pojazdu i oczywiście jego eksploatacji, chociażby wymianę części i opon.
Samochód służbowy pełni zdecydowanie inną rolę niż pojazd przeznaczony na cele prywatne. Z tego też względu przy jego zakupie trzeba kierować się nieco innymi kryteriami wyboru. Przede wszystkim warto wykazać się większym pragmatyzmem.
Nie oznacza to jednak wcale, że ciekawy design i nowoczesne rozwiązania multimedialne nie mają żadnego znaczenia. Niemniej jednak jeszcze ważniejsza od nich będzie niezawodność upatrzonego modelu. By wybrać jak najlepiej, koniecznie trzeba wziąć pod uwagę potrzeby firmy i zastanowić się, jaki dokładnie cel będzie miał pełnić samochód – czy jedynie użytkowy, czy również reprezentacyjny? Czy wykorzystywany będzie jedynie do jazdy po mieście, czy też i na zdecydowanie dłuższych trasach – w takim przypadku warto zainwestować w model z wyjątkowo oszczędnym silnikiem.
Dobrą alternatywną dla zakupu samochodu na potrzeby firmy jest długoterminowy wynajem samochodów osobowych i dostawczych. Przedsiębiorstwa, które decydują się na taką usługę, mają ten przywilej, że mogą oszacować stały comiesięcznych koszt wynikający z użytkowania pojazdów. Do stałej opłaty, którą będzie pobierać firma wynajmująca samochody, należy doliczyć jedynie koszty paliwa. A co z serwisowaniem, przeglądami, ubezpieczeniami? Te wszystkie obowiązki należą do właściciela samochodu, czyli usługodawcy.
Firmy wynajmujące samochody podpisują zarówno umowy długoterminowe, jak i krótkoterminowe. W tym pierwszym przypadku Klienci mogą liczyć na atrakcyjne ceny wynajmu. Krótkoterminowy wynajem samochodów natomiast daje możliwość poznania danego modelu nim przedsiębiorstwo zdecyduje się na jego zakup, bądź wynajem długoterminowy.
Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na zakup samochodu, czy też na jego długoterminowy wynajem, zawsze warto pamiętać, że „droższy” niekoniecznie oznacza „lepszy”. Pamiętajcie, że przy wyborze konkretnego modelu należy przede wszystkim kierować się potrzebami firmy.
Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.